Members

Wednesday 14 March 2012

Perbezaan Orang dan Orang Utan


 
Habis kuliah di UMS, terus balik ke rumah sewa. Memang penat sebab kuliah dari pagi hingga malam. Lauk sardin siap dimasak. Hanya menunggu nasi untuk makan. Tengah duduk bersembang dengan 4 orang housemate, datang pula housemate yg lain. Duduk di meja sambil berbual-bual kosong, berkongsi cerita lawak, ketawa terbahak-bahak menghilangkan stress di kepala. Maklumlah banyak assignment kena dibuat. Sambil bersembang, tangan tak henti makan pisang.

Lalu timbul satu persoalan dari seorang housemate (cikgu asri khalid) tentang perbezaan antara orang dan orang utan. Apa perbezaan di antara orang yang makan pisang dan orang utan yang makan pisang? Mengikut kajian (kata kawan... tak tau lah betul atau salah) terdapat dua perbezaan yang ketara.

Yang pertama, Ketika mengupas kulit pisang, orang akan melihat ke arah pisang tersebut sambil mengupasnya, manakala orang utan pula akan mengupas pisang tanpa melihat pisang tersebut. Secara psikologinya, orang utan memandang di sekelilingnya kerana bimbang ada orang utan lain yang akan mengganggu dan merampas "habuannya" ketika sedang menikmatinya.

Yang kedua, kadang-kadang orang akan mengupas kulit pisang dengan 2, 3, 4, 5 dan 6 belahan, tetapi orang utan sentiasa mengupas kulit pisang dengan 3 belahan sahaja. Yang ini saya tak pasti lagi. Kena kaji dulu. Hehe.

Kesimpulannya, inilah kelebihan sekali-sekala bergurau dan berlawak dengan para ilmuwan. Walaupun dalam keadaan yang melucukan, ilmu pengetahuan dan maklumat sentiasa ada untuk dikongsi bersama.
Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment