Members

Saturday 17 March 2012

Buatmu Guru dan Ibu



Guru adalah Ibu pengasuh budiman,
guru adalah ratu lebah,
lalu memujuk membelai kelopak,
cinta kasih sayang,
lilinnya berbunga sinar cahaya,
madunya berbunga penawar jiwa.

Guru adalah penyu pengasih,
lalu menabur bunga telur,
baktinya segar mewangi,
sepanjang pantal zaman.

Guru adalah lampu penyuluh,
pedoman kehidupan,
guru adalah pendakwah,
lalu mengikut jejak Nabi Muhammad,
memimpin insan,
ke jalan lurus ke padang luas.

Bunga sirih bunga pirtang
terima kasih terima savang
budi bicara guru berjasa
kami sanjung tinggi.
 





Ibu,
Setiap deras degupan jantungku,
engkau mampu merasanya,
Ketika aku:
Sedih,
Gembira,
Gelisah,
Naluri ibumu,
Bagaikan sebati dalam diriku.

Ketika aku sedih,
Kaulah ubat kepada duka laraku,
Menceriakan dan menghakis,
Perasaan yang melunturkan,
Semangatku.

Ketika aku gembira,
Engkau juga turut berkongsi,
Kegembiraan yang menyinari saat,
Aku hidup di muka bumi ini,
Sebagai manusia.

Pabila gelisah menyelubungi jiwaku,
Engkau masih bersamaku,
Menolong menyelesaikan,
Masalah yang tak sudah-sudah mengusutkan,
Perjalanan hidupku.

Ibu,
Selagi hayat dikandung badan,
Aku akan sentiasa mendampingimu,
Membelai dan menjagamu hingga ke hari tua,

Ibu,
Aku tahu kasih sayang yang kucurahkan kepadamu,
Tak setanding kasih sayang ibu kepada anaknya,
Namun, terimalah keikhlasanku,
Untuk menyayangi,
Insan yang mulia ini.

No comments:

Post a Comment